donderdag 19 april 2012

waardering





Böcklin
In mijn blog over Böcklin schreef ik dat een herontdekking mij op zijn plaats leek. Iemand wees mij erop dat Böcklin geen herontdekking nodig heeft, hij is nooit weg geweest. Dat kan zijn, ik ben niet op de hoogte van de collectieve kennis van de Nederlandse schilderijenliefhebber.
Misschien had ik beter het woord herwaardering kunnen gebruiken. Op de site van het van Gogh museum staat te lezen:

Dreams of nature. Symbolisme van Van Gogh tot Kandinsky

De eerste tentoonstelling gewijd aan het symbolistische landschap in Europa. Circa 70 werken van beroemde schilders als Monet, Gauguin, Van Gogh en Munch worden gepresenteerd naast die van minder bekende, maar evenzeer fascinerende kunstenaars uit bijvoorbeeld Scandinavië en Oost-Europa.

Blijkbaar vond men bij het van Gogh het niet nodig het schilderij van Böcklin te noemen, of men schat in dat het geen publiekstrekker is. Van enige waardering is in ieder geval weinig te merken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten