vrijdag 30 september 2011

Italiaanse pulp

Tex door Jordi Bernet
Tex door Colin Wilson
Dylan Dog
Mijn moeder weet dat ik het nieuws slecht bij houd, dus zij stuurt een sms'je als ik iets moet weten. Een paar dagen geleden kwam het berichtje binnen dat Sergio Bonelli dood was.
Bonelli was de uitgever van verschillende langlopende series op A5 formaat, zwart wit boekjes van 96-300 pagina's die maandelijks uitkwamen.
De bekendste titels in Nederland zijn denk ik de western Tex en de humoristische horrorserie Dylan Dog.
Ik moest denken aan een Engelse uitgever die mij aansprak op een stripbeurs. Hij vond van mij 't Landje geweldig, maar de rest van mijn werk kon hij niet waarderen: dat leek wel op Bonelli werk. Zijn belediging mistte doel: "Wat is er mis met Bonelli strips," vroeg ik, "daar ben ik gek op."
Hij dus niet, maar hij gaf me wel zijn kaartje: misschien kon hij wat voor me betekenen, ik moest maar eens op zijn website kijken.
Die site heb ik nooit bezocht, met uitgevers die gruwen van Bonelli strips wil ik niets te maken hebben. Dan maar geen carrière in Engeland.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten