zondag 25 september 2011

Red Sonja

In het boek met fantasyfiguren van Dark Dragon Books staat een Red Sonja van The Tjong Khing. Ik ben een groot bewonderaar van zijn werk en kan zijn gedachtes meestal goed volgen, maar van deze Sonja begreep ik niet veel. We zien een anorexia type met armpjes zo dun dat ze een grote dolk nog niet kan optillen, laat staan een groot zwaard. Ik liet de plaat aan mijn vrouw zien (gisteren had ik de vergissing gemaakt te schrijven dat ze in de Knippie las, een blad vol kindermode, en dat was tegen het zere been: ze blijkt de Knip te lezen) en riep: "Kijk, Khing kan ook geen stoere mensen tekenen."
"Ik vind hem wél heel leuk", zei ze. Wat heeft dat er nou weer mee te maken, van mij verwacht ze toch ook dat een stoere held er stoer uitziet.
Ik sprak de uitgever van Dark Dragon Books over het project, maar de verkoop van de originelen was hem wat tegengevallen. Als ik me goed herinner was er maar een verkocht, die van Khing. "Maar die was toch niet stoer", zei ik. "Misschien niet, maar mensen vonden hem wél leuk."
Sonja hoeft dus niet stoer te zijn, als ze maar leuk is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten