dinsdag 8 november 2011

schaduw

In het najaar van 2009 bezochten mijn vrouw en ik de overzichtstentoonstelling van de Belgische schilder Alfred Stevens (1823-1906) in het van Gogh museum. Toen we alles gezien hadden vroeg mijn vrouw: "Welke wil je het liefste thuis ophangen?" Een lastige vraag, misschien was 'Dame in het geel' wel favoriet.  Later moest ik vaak terugdenken aan een schilderij van een vrouw die achter een muurtje, half in het donker stond. Misschien had ik die moeten kiezen. 

Ik begon ook aan een schilderijtje van een vrouw, achter een muurtje, half in het donker. Vanmorgen heb ik de afbeelding van Stevens er maar eens bij gehaald. Blijkt dat mens van hem helemaal niet half, maar helemaal in het donker te staan, mijn geheugen had me vreselijk in de steek gelaten. Ik vind het schilderij van Stevens nog steeds mooi, dat herinnerde ik me gelukkig wel weer goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten