zondag 26 juni 2011

cliché rechercheur

In de jaren 60 was er een tv serie die een behoorlijke indruk op me achter gelaten heeft: Commissaris Maigret. Ik heb er niet zo veel afleveringen van gezien, mijn moeder zal het wel te laat voor me gevonden hebben, maar ik heb die vent met dat hoedje nog goed in mijn geheugen.
Ook heb ik diverse films gezien met Jean Gabin in de rol van Maigret. Als ik nu een politie-inspecteur of commissaris moet tekenen is het altijd zo'n soort type: een grote dikke kerel van middelbare leeftijd, chagrijnig, hoed op en een trenchcoat aan.
In Phinny komt een politie-inspecteur voor, uiteraard een figuur als Maigret. Ik weet ook wel dat er tegenwoordig niemand meer zo bij loopt, maar dat is nou eenmaal het cliché waar ik van hou. Alleen is mijn inspecteur Rico driftig en jaloers, en hij rookt geen pijp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten