vrijdag 24 juni 2011

moffenhelm

Op 29 juni ligt het tweede deel van Haas in de winkel. Ik was bezig met het tekenwerk ervan  toen mijn schoonmoeder belde. Ze wist dat ik met een project bezig was dat zich tijdens de tweede wereldoorlog afspeelde en vroeg me of ik een Duitse helm wilde hebben die bij haar in de schuur lag.
Als ik het me goed herinnerde had mijn schoonvader die in 1945 meegenomen van het lijk van een Duitse soldaat die hij in de duinen gevonden had. "Nou graag," zei ik. Even later kwam mijn vrouw thuis. Ik riep enthousiast: "Ik krijg die moffenhelm van je ouders." Haar reactie viel tegen:" Gat nee hoor, dat ding wil ik niet in mijn huis." Oké, dan niet.
Later surfte ik voor de tweede wereldoorlog documentatie op allerlei obscure sites en ik zag een schitterende SS pet te koop staan, een echte. Zou die wel mogen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten