dinsdag 25 oktober 2011

famous artists

Hopper 
Ongeveer in 1980 hing Edward Hopper in het Stedelijk museum. Ik vond het inspirerend werk, de leegte bij Hopper heb ik later gebruikt in mijn omslagen voor de boeken van Maeve Binchy.
Henk Huig, de leraar schilderen, vond het werk van Hopper helemaal niks:" Hij schildert als een illustrator." Dat was ook helemaal niet vreemd, Hopper heeft jaren voor pulpbladen geillustreerd, maar zo  bedoelde Huig het niet. Iemand een illustrator noemen was de vreselijkste belediging die een schilder een collega kon geven.
illustratie van Hopper
Ook een mooie belediging van Huig was het om iemands werk te linken met de Famous Artists school, een cursus tekenen en schilderen die gebruikt maakte van voorbeelden gemaakt door illustratoren als Al Dorne en Robert Fawcett.
Dorne
Fawcett
Huig
Laatst zag ik een afbeelding van een schilderij van Huig uit 1999. Ik prefereer Hopper en mijn helden uit de Famous Artist School.

2 opmerkingen:

  1. Huig heeft hier toch ook wel wat klassieks, wat misschien komt door de pose en die spiegel (maar dat zijn misschien ook wel clichés).

    Ik word wel ibbel van dat geplooi (gordijn, laken, haren). En dan natuurlijk die grote kalkoen waarop de dame met haar onderbenen ligt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens. Ik vind het ook niet mooi van kleur, vooral die blauw paarse draperie links detoneert. Het is een heel illustratief schilderij, briefjes in de spiegel en zo, en dat had ik niet verwacht van een leraar die in zijn lessen zo te keer ging tegen illustratoren.
    Ik vond het wel een fijne leraar en heb veel van hem geleerd. Hij heeft ons een kleurenpalet opgegeven dat ik nog steeds gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen