woensdag 12 oktober 2011

kleren van de keizer

Afgelopen week heb ik in Parijs de prachtigste kunstwerken gezien, zoals schitterende negentiende-eeuwse paarden in een waterpartij.
We gingen ook kijken naar een verzameling twintigste-eeuwse beeldhouwwerken langs de Seine: stalen platen, steenklompen en wokkels, ik werd er in ieder geval niet warm van. Een vriendin vond dat mijn gebrek aan enthousiasme  mijn eigen schuld was: volgens haar hou ik nou eenmaal niet van abstracte kunst. Dat lijkt me onzin, als er iemand modern en vooruitstrevend is ben ik het wel. Alleen bakken die tegenwoordige beeldhouwers er geen moer van, en zijn die negentiende-eeuwse hakkers veel leuker. Als je dat toegeeft maak je jezelf verdacht, dan lijk je conservatief.
Ik heb daar een keer een achterkant van Pulpman aan gewijd, naar aanleiding van de zonnekoning door Hyacinth Rigaud: de moderne kunst als de nieuwe kleren van de keizer.

5 opmerkingen:

  1. Fred,
    Weet je misschine ook wie het tweede portrait geschilderd heeft?
    Het sluit aardig aan op een artikel dat ik plaatste over Gabriele Di Matteo, die een serie portretten maakte van hedendaagse staatsleiders.
    Je kunt het stukje hier vinden:
    http://relibasher.wordpress.com/2011/12/14/de-kunst-van-geenkunst-gabriele-di-matteo/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet of ik de vraag wel helemaal goed begrijp, maar de naakte keizer heb ik uiteraard zelf geschilderd. Op al mijn blogs toon ik werk van mezelf. Het was gemaakt voor de achterkant van Pulpman 6, met de titel: De nieuwe kleren van de keizer, een moderne visie op de schilderkunst sinds 1900. Geen pretentieuze moderne schilderkunst, maar juist kritiek hierop.

      Verwijderen
  2. Jeetje. Signeer je werk!
    Ik heb het dus gekopieerd voor mijn artikel. Als je bezwaar hebt, haal ik 'm weg, heb je geen bezwaar, dan zet ik alsnog je naam in de afbeelding. Maar anderen gaan hier ook mee aan de haal, Fred, en die nemen die moeite niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen bezwaar.
      Ik heb voor morgen een blog in de planning waarbij ik de illustratie toon met tekst.

      Verwijderen
  3. Bedankt. Ik heb de naam ingevoerd.
    Mooi schilderij. Ik schrijf regelmatig over taboes en hypocrisie, dus deze illustratie is beslist een aanwinst.

    BeantwoordenVerwijderen