maandag 3 oktober 2011

kerkbezoek

Het is vreemd dat ik op afgelegen plekken als bijvoorbeeld Venetie meer kerken bezocht heb dan in mijn eigen omgeving. Om aan deze wantoestand een einde te maken hebben mijn vrouw en ik afgelopen zaterdag de Oostzijderkerk in Zaandam bezocht.

Werk van Dunselman in de Nicolaaskerk

Ik was vooral onder de indruk van de geschilderde kruisweg van Jan Dunselman. Zijn werk kende ik al van De Nicolaaskerk in Amsterdam; omdat ik die kruisweg zo mooi vond heb ik de bovenkant van het omslag van Haas 1 door een van zijn schilderijen laten inspireren.
Ik vroeg in Zaandam aan de oppasser of hij misschien kaarten van de kruisweg verkocht, een leperello leek me wel aardig. Hij was niet blij met mijn vraag: "We verkopen hier van alles, beelden, kaarten, noem maar op, en dan willen de mensen net dat wat je niet hebt."
Hij besefte waar hij zat, anders had hij erbij gevloekt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten