maandag 31 oktober 2011

brievenbus

Of ik een illustratie wilde maken van Rembrandt, samen met Jan Six, lopend op een bruggetje. Uiteraard, juichte ik, lijkt me geweldig om te doen. Vorig jaar heb ik Rembrandts portret van Jan Six nog in het Rijksmuseum bekeken. Het is niet vaak te zien omdat het normaliter bij de familie Six aan de muur hangt. 


Ik stelde me zoiets voor als het negentiende-eeuws schilderij van Bisschop. Rembrandt moest in die dagen als grote Nederlander neergezet worden, tenslotte hadden we Breughel en Rubens aan de Belgen verloren.


Toen de opdracht binnen kwam werd mijn enthousiasme minder: het formaat van de illustratie had een brievenbus model, en er moest zoveel informatie erop dat ik niet meer aan Bisschop moest denken maar aan de zoekboekjes van Anno: waar zijn Rembrandt en Jan Six?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten