zaterdag 16 juli 2011

een manga werkwijze

Van de japanse strip Gantz kocht ik laatst de delen 1 en 2. Op internet zag ik dat in 2009 nummer 27 was uitgekomen, met een gemiddelde van 200 pagina's praten we dan al over 5400 pagina's.
Ik vind 101 pagina's Phinny al veel, hoe krijgen die manga tekenaars zoveel pagina's toch voor elkaar? Een tipje van de sluier wordt opgelicht.


 Stap 1: schetsje. Niks vreemds aan.


Maar dan stap 2: Medewerkers van de tekenaar maken in de computer een 3 D uitwerking van de schets. Geen idee waarom. Volgens mij helpt dit de tekenaar op geen enkele manier.


Stap 3: aan de hand van de computerpresentatie tekent de tekenaar de poppetjes.


Stap 4: Medewerkers maken in de computer de achtergronden, pistolen enzovoorts.

Stap 5: Poppetjes en achtergronden worden in de computer samengevoegd, de pagina wordt van grijstinten voorzien.

Stap 6 balloons komen erbij. De pagina is klaar.

Ik ben vooral jaloers op stap 4. Het lijkt mij wel wat, dat ik tegen iemand kan zeggen: daar wil ik een winkelcentrum, met wat auto's ervoor. Dan teken ik zelf die wolk wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten