maandag 11 juli 2011

Franse markt

Laatst had ik contact met een manager die werkt in Frankrijk. Want dat leek me wel wat, publiceren in het Mekka van de strips. Maar mijn werk was volgens de manager niet geschikt voor de Franse markt: te veel arceringen, te weinig bizarre standpunten, dat soort dingen.
Eén van die moderne tekenaars die succes hebben in Frankrijk is de rus Jigounov, tegenwoordig de tekenaar van de hitserie XIII. Vanaf deze week wordt XIII voorgepubliceerd in de Eppo, ik ben dus extra nieuwsgierig wat Jigounov ervan gemaakt heeft: hier kan ik het van leren.
Ik sprak een andere kenner van de Europese strip. Ik zei dat ik vooral uit keek naar de voorpublicatie van XIII. "Oh," was zijn commentaar, "kutstrip. Vlak getekend, slechte lijnvoering, stijf, hopeloos en waardeloos. Onmiddellijk de Eppo weer uit."
"Maar dit is toch wat ze in Frankrijk vreten", probeerde ik nog. "Welnee, hoe kom je daarbij?" Kennelijk is er geen consensus wat die Fransen nu eigenlijk willen, en moet ik gewoon maar doorgaan op mijn eigen vertrouwde weg. Jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten