maandag 18 juli 2011

strand

Kort geleden schreef ik over het zonnige karakter van de strandscenes van de Spaanse schilder Sorolla en mijn poging om dat op een schilderijtje uit te proberen. De directe aanleiding voor mijn probeersel was een boekomslag voor de Zeemeeuw.

Sorolla was een grote inspiratiebron voor veel Amerikaanse illustratoren uit de jaren vijftig, waaronder Tom Lovell. Een strandscene van Lovell heeft een heel ander karakter als die van Sorolla: de figuren zien er bij Lovell uit als fotomodellen. Maar net als bij Sorolla schijnt er een heerlijk felle zon.
Op mijn omslag voor de Zeemeeuw van een paar jaar geleden schijnt dat zonnetje niet, en het meisje lijkt niet op een fotomodel. Het liefste zou ik nu alsnog willen verder gaan met het omslag om te kijken of ik het anders zou kunnen maken, geinspireerd door Sorolla en Lovell.
Maar het is niet logisch om door te werken op een omslag dat al gepubliceerd is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten