vrijdag 8 juli 2011

Rosebud

Regelmatig schrijf ik over mijn inspiratiebronnen. Ik kan geïnspireerd worden door een werk, terwijl die bron in het eindresultaat niet meer terug te vinden is. Dit was vroeger wel anders, je kunt dan ook niet meer spreken van inspiratie maar van beinvloeding, of ronduit van jatwerk.
Ik denk dat ik 14 jaar was dat ik begon aan een indianen verhaal. De beste strip aller tijden was voor mij Blueberry, ik wilde zo'n soort verhaal maken. Het verhaal begint met een stel indianen die vergaderen, precies als in het verhaal "Dreiging in het westen", vertaald in het Nederlands was dat de eerste Blueberry.
De tekenaar van Blueberry is tegenwoordig ook de schrijver, Giraud. Hij is ongeneeslijk ziek maar werkt nog steeds verder aan zijn stripoevre. Ik las in een interview dat hij hoopte nog een Blueberry verhaal te kunnen maken. Dat hoop ik ook: voor mij blijft Blueberry de allerbeste strip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten