zaterdag 24 maart 2012

beperkt palet

Frans Hals
In een boek over Frans Hals (Antwerpen, ca. 1583 - Haarlem, augustus 1666) las ik dat hij de laatste 20 jaar van zijn leven nog maar met 4 verschillende pigmenten schilderde: zwart, wit, gele oker en Venetiaans rood. Ik vraag me af of dit een oppervlakkige inschatting is of een uitkomst van chemisch onderzoek.
In ieder geval zag ik hier voor mezelf een uitdaging. Ik heb natuurlijk niet dezelfde pigmenten tot mijn beschikking als Hals: tot de twintigste eeuw werd er alleen loodwit gebruikt, en dat is tegenwoordig verboden omdat het zo giftig is. Dus gebruik ik titaanwit.
Ventiaans rood heb ik niet, maar cadmium rood is ook behoorlijk rood. Met die 4 kleuren heb ik mijn nieuwste Pulpman omslag geschilderd. Hartstikke leuk om te doen, maar ik zie me dit beperkte palet niet 20 jaar volhouden. Volgende keer weer wat andere kleurtjes erbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten