zaterdag 10 maart 2012

mouw

Mijn schilderijen oeuvre lijkt de laatste jaren een beetje op onze economie: er is sprake van krimp. Er komt weinig nieuws bij, terwijl ik wel zo nu en dan een schilderij waar ik niet zo blij meer mee ben afschuur om iets anders op dat paneel te maken.
Het modelschilderij 'de mouw' was een twijfelgeval. Eigenlijk vond ik juist de mouw uit de titel vervelend: dat groen stond me tegen, en ook de vorm leek raar. Ik ging ervan uit dat indertijd het model er wel zo bij zat, maar ik vond het er toch vreemd uitzien.
Femme de Constantinople door Gerome
Misschien is dat een gevaar bij ruim vallende mouwen: Gerome heeft een vrouw met een ruime mouw geschilderd en zij lijkt ook een heel klein armpje te hebben.
Mijn modelschilderijtje moest dus anders van kleur, en anders van vorm. Ik dacht eerst aan een rode, maar heb toch gekozen voor een blauwe mouw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten