maandag 7 mei 2012

misdaad

Gerome, César mort, 1859
Het oordeel over academieschilder Gerome lijdt onder geïnstitutionaliseerde afkeer, en onder geschiedsvervalsing. Een groot doek van Gerome, César mort, 218 x 317,5 cm, is voor de lijst gekocht op een veiling, het werk is waarschijnlijk vernietigd. Een gruwelijke misdaad, waar ik 'de kunstgeschiedenis' voor verantwoordelijk hou.
Manet, Le toréador mort, 1864

Het schilderij was spraakmakend op de Salon van 1859, en heeft Manet geïnspireerd tot het schilderen van een dode stierenvechter.
Gerome, le mort de César, 1867

Een iets minder groot doek, le mort de césar uit 1867 geeft een idee hoe het werk eruit gezien moet hebben, de hoek links onder is hetzelfde als César mort.
Breitner

Gerome was in de tweede helft van de 19e eeuw zo'n grootheid, dat zelfs de Nederlander Breitner naar Parijs wilde gaan om bij Gerome te studeren.
Cormon, Kain vlucht voor de vloek van god, 1880

Breitner kwam terecht op het atelier van een andere academieschilder, Cormon, waar hij in 1884 werkte.
Breitner heeft brieven naar het thuisfront gestuurd en daarin noemde hij wel schilders als Millet en Corot, maar geen impressionisten. Over de rol van de academieschilders en die van de impressionisten wordt al vele jaren geschiedsvervalsing gepleegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen