donderdag 31 mei 2012

monument

Een stel verzetsjongens op de fiets wordt tegengehouden door een viertal Duitsers. De scene deed me denken aan een beeldengroep in Zaandam ter herdenking van de Februaristaking. Ik vind het een beetje een sneu herdenkingsmonument. Misschien was de Februaristaking in Amsterdam een behoorlijke daad van verzet, maar aan het beeld te oordelen stelde het in de Zaanstreek allemaal niet zoveel voor.
We zien een paar poppetjes van ongeveer 30 centimeter hoog. Ze zwaaien wat met hun armen, maar het groepje komt niet als een stel stoere verzetshelden op me over.  Het valt de beeldhoudster niet kwalijk te nemen: de gemeente had geen behoorlijk budget voor het project. Maar als ik langs dit verzetsmonument fiets denk ik dat het maar goed is dat de Canadezen gekomen zijn om ons te bevrijden, want van deze bibberende figuurtjes hadden de Duitsers niet veel te vrezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten