Een vriendin vroeg welke stapjes er voor een strippagina gemaakt werden, bijvoorbeeld voor een pagina 'Haas' zoals die in de Eppo staat.
Het inkleuren en letteren wordt door een studio gedaan, dus dat scheelt weer.
Stap 2: de plaatjes worden op aparte velletjes geschetst.
Stap 3: De schetsjes worden op een pagina samengevoegd door ze over te trekken op een lichtbak en grof geïnkt. Dit wordt naar Rob gemaild zodat hij terug kan mailen dat het heel mooi wordt.
Stap 4: De plaatjes worden weer overgetrokken op de lichtbak en geïnkt.
"Goh, "zegt de vriendin," wat een gedoe. En hoe zit het nou met de spontaniteit?"
Ik heb maar geen antwoord gegeven, het was waarschijnlijk een retorische vraag.
Dank voor inzicht in de werkwijze. Geeft een scenario alleen de verhaallijn plus dialogen of staan er ook richtlijnen in waaraan je je dient te houden?
BeantwoordenVerwijderenEr staan richtlijnen in het scenario, bijvoorbeeld 'laag standpunt' bij de beschrijving van het plaatje, maar ik heb niet het gevoel dat ik me daaraan 'dien' te houden. Het zijn richtlijnen om het verhaal zo goed mogelijk in beeld te brengen, en bijna altijd ben ik het met de ideeën van Rob eens. Heel soms wijk ik ervan af en dat is uiteraard nooit een probleem.
BeantwoordenVerwijderenSoms moet ik wel wat aanpassen na de schetsfase. Over een paar pagina's komen de mannen van het verzet bij een boerderij. Rob wilde dat ik de boerderij wat verder van de weg zou tekenen als ik in de schets gedaan had, omdat er voor de boerderij later in het verhaal nog wat staat te gebeuren. Wat dat is weet ik ook niet, ik krijg het scenario per pagina. Rob heeft me in een telefoongesprek een keer verteld waar het verhaal over gaat, maar als hij iets beters weet te verzinnen kan het verhaal zomaar een andere kant op gaan. Zo zou het eerste verhaal een road movie (Rob denkt in filmtermen) worden, een tocht van de Biesbosch naar Antwerpen, maar aan het eind van het verhaal waren ze nog op loopafstand van huis.