woensdag 23 mei 2012

vragen

Zandvliet, Gem, Den Haag
Op de radio hoorde ik Robert Zandvliet spreken over schilderkunst, naar aanleiding van zijn tentoonstelling in GEM te Den Haag. Hij had gereageerd op kunstwerken uit het verleden, ik dacht dat zo'n postmodernistisch aanpak alweer passé was.

Hij praatte uitvoerig over een schilderij dat was geïnspireerd door de schelp van Rembrandt, de conus marmoreus, een etsje van 13 x 9,6 cm, het enige stilleven dat van Rembrandt bekend is. Bij Zandvliet wordt dat een schilderij van meer dan 3 meter breed. De toeschouwer vraagt zich af waarom iemand dit gemaakt heeft, waarom Rembrandt, waarom die ets, waarom een schilderij, waarom zo groot.
Door al die vragen wordt de tentoonstelling bezoeker participant, de bezoeker wordt zelf een beetje kunstenaar. Zandvliet wil geen antwoorden geven, hij wil vragen oproepen. Sommigen vinden antwoorden interessanter dan vragen, voor hen is er altijd nog Rembrandt. 


2 opmerkingen:

  1. Prachtig weer, dit schilderij van die doos. Ik wordt vaak duizelig van de hoeveelheid moois op je blog en om steeds maar weer te reageren met "Mooi!" lijkt me weinig constructief. Maar ik denk dat wel bijna dagelijks. Die Cleopatra is ook zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp wat je bedoelt, ik vind het ook steeds zo saai om 'bedankt' te schrijven als iemand iets aardigs over mijn werk zegt. Terwijl niet reageren ook niet erg dankbaar lijkt. Daarom, en welgemeend: bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen