donderdag 9 februari 2012

Andromeda

Andromeda, Leighton 
Mijn heldin Nosja wordt aan een rots vastgebonden om geofferd te worden aan Maki, de god van het water. Iets dergelijks overkwam ook Andromeda. Zij moest geofferd worden aan de zeegod Neptunus, omdat hij het land met overstromingen verwoestte. Hij had beloofd daarmee op te houden als Andromeda geofferd zou worden, zij zou door een zeemonster verslonden worden.  Gelukkig voor Andromeda vloog Perseus over, hij werd op slag verliefd op haar, doodde het zeemonster en bevrijde haar. Een schitterende Andromeda is in 1891 geschilderd door Frederic Leighton.
Andromeda, Rembrandt
 Toen Rembrandt een jaar of 24 was, in 1630, schilderde hij ook een Andromeda. Zij is niet die schoonheid die in de mythologie vermeld wordt, twijfelachtig of Perseus op deze vrouw op slag verliefd zou kunnen worden. Het schilderij ziet eruit alsof Rembrandt het zonder model geschilderd heeft. Sterker nog, ik denk niet dat Rembrandt ooit een naakte vrouw gezien had toen hij dit schilderde. Ook geweldige schilders produceren zo nu en dan prutswerk. 

2 opmerkingen:

  1. Waar zowel Rembrandt als Leighton het beter doen dan jij is natuurlijk in de hoeveelheid gratuit bloot. Leer daarvan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een verfrissende, afwijkende mening, daar hou ik van. Meestal krijg ik het verwijt dat er te veel bloot in mijn werk zit. Ik zal je raad opvolgen, binnenkort meer!

    BeantwoordenVerwijderen