woensdag 29 februari 2012

tabberd

de schilder in zijn atelier, Rembrandt 
portret Maerten Looten, Rembrandt 
Rembrandt, getekend voor een geschiedenisboek naar aanleiding van een zelfportret uit 1629, Rembrandt was toen ongeveer 23 jaar. Hij heeft zichzelf klein afgebeeld, in de schaduw, het zelfportret is niet het hoofdonderwerp van het schilderij, het lijkt meer te gaan om de uitbeelding van het begrip schilder. Op de ezel staat een groot werk, groter dan Rembrandt tot die tijd gemaakt had. Het lijkt alsof Rembrandt zijn eigen ambities tot onderwerp van een schilderij heeft gemaakt.
De schilder draagt een tabberd, lekker warm natuurlijk in zo'n slecht verwarmd, 17e eeuws atelier, maar het lijkt mij toch een onhandig geval. Ik denk dat ik tegen mijn moeder gezegd zou hebben: "Mam, wil je die mouwen er even afknippen, want met deze lappen aan mijn armen kan ik niet lekker schilderen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten