zaterdag 18 februari 2012

koning van het walhalla

Eric de Noorman, Kresse
Een paar jaar na het stoppen met Eric de Noorman startte Kresse met een strip over Erwin, de zoon van Eric. Nu niet met tekstblokken onder de plaatjes, maar met balloons.  Erwin heeft zich belachelijk gemaakt in Noorwegen en is in Schotland gaan wonen. Hij speelt daar een rol in de strijd tegen de picten, en de stam die hij bijstaat kiest hem tot koning. Uiteraard zijn er allerlei andere edelen die hem die positie betwisten en het laatste verhaal heette dan ook 'De ware koning'. Toen het verhaal in de Pep werd gepubliceerd schoot het maar niet op, ook niet omdat er op een gegeven moment nog maar 1 pagina per keer werd gepubliceerd. Het verhaal was ook niet erg interessant, wat kon het mij nou schelen of Erwin of een ander op die troon zou komen te zitten. De Pep redactie kreeg er ook genoeg van, de publicatie werd midden in het verhaal gestopt. Voor zover ik weet heeft Kresse het verhaal nooit afgemaakt.

Laatste pagina van Erwin, Kresse
Wel maakte hij een paar jaar later van een oud Eric verhaal, 'de geschiedenis van Bor Kahn', een balloon strip. Volgens mij vond alleen Marten Toonder dat jammer, maar dat was waarschijnlijk een tekstblokken fetichist.
Kresse begon ook nog aan de omwerking tot balloonstrip van het vervolg, Svitjold's offer, maar dat heeft hij nooit afgemaakt.
eerste pagina van svitjolds offer, 1953, Kresse

eerste pagina van Svitjolds offer,  1989, Kresse
Geen nieuwe verhalen meer van de grootste Nederlandse stripheld, want dat was Eric voor mij zeker. Toen ik gevraagd werd een eerbetoon voor Eric te maken naar aanleiding van de 60 verjaardag van Eric aarzelde ik geen moment. Eric de Noorman, de koning van het stripwalhalla.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten