dinsdag 10 januari 2012

angsten en frustraties

Odd Nerdrum
Een Noor die naar IJsland verhuist stalt een paar miljoen van een New Yorkse opdrachtgever op een Oostenrijkse bank. Dat riekt naar belastingfraude. Dat vond in ieder geval de Noorse rechter, die de schilder Odd Nerdrum in september 2011 veroordeelde tot twee jaar gevangenisstraf. Odd was het daar niet mee eens en is in hoger beroep gegaan, volgens hem ging het om een lening van zijn New Yorkse galerie, het was niet zijn geld en hij hoefde het dus niet als inkomen op te geven.
Ik ben een enorme fan van het werk van Odd Nerdrum. Hij schildert een moderne thematiek, zijn eigen angsten en frustraties in metaforen, op een klassieke manier, moderne schilderkunst die schittert.
Dat wilde ik ook. Alleen heb ik niet van die angsten en frustraties, althans niet dat ik weet. Mijn schilderkunst is lieflijk en vriendelijk, en zal dus wel nooit als moderne schilderkunst gezien worden, moderne kunst moet narigheid uitstralen. En om enkele reageerders te vlug af te zijn: ook dat is geen angst of frustratie.

3 opmerkingen:

  1. Doet me magisch realistisch aan: Margritteluchtje, Willinkzuilen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hm, was toch een wat overhaaste reactie, merk ik nu. Ten eerste is het geen Margritte, maar Magritte, ten tweede schilderde Magritte vaak afzonderlijke wolkjes tegen een blauwe achtergrond. Ten derde heeft Willink dit soort zuilen niet geschilderd.

    Feit blijft dat je schilderij mij deed denken aan het magisch realisme, met name aan Magritte en Willink. Vreemd, misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind mijn werk ook wel een magisch realistische sfeer uitstralen. Magritte vind ik overigens een surrealist die de magische sfeer niet heeft. Binnenkort meer hierover.

    BeantwoordenVerwijderen