zondag 22 januari 2012

verzamelen

Avati 
Eind jaren zeventig, begin tachtig, verzamelden mijn vrouw en ik Amerikaanse pocketboekjes uit de jaren vijftig. Ze waren te vinden in alle tweede hands boeken stalletjes, dus dat verzamelen ging ons vrij gemakkelijk af.
Het enige selectiecriterium was de kwaliteit van het geschilderde omslag. Veel van die illustraties waren anoniem maar gelukkig zette een van mijn  idolen, James Avati, zijn naam er duidelijk leesbaar op.
Een vrouw met problemen was een favoriet thema, in ieder geval voor mij.

Avati

De vrouw op het omslag van 'We fished all night' kijkt of ze in de problemen zit. Vermoedelijk hebben die twee van alles en nog wat gedaan die nacht, maar vissen was daar vast niet bij. En zo te zien was het samenzijn weinig vreugdevol.
De vrouw op mijn illustratie lijkt minder in de problemen te zitten. Tuurlijk, er is een wapen op haar gericht, maar ze kijkt alsof ze de situatie volkomen onder controle heeft. Ik denk dat de vent die de revolver vasthoudt degene met de problemen is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten