maandag 2 januari 2012

doodlopend pad

Als je altijd hetzelfde pad bewandelt zul je nooit iets nieuws ontdekken. In 'de schuilplaats' ben ik een aantal keer behoorlijk van het gewone pad afgedwaald. Ik heb geweldige ontdekkingen gedaan natuurlijk, maar nu is het wel een beetje jammer: een aantal pagina's passen niet goed bij de rest. Omdat het verhaal in delen in Pulpman verscheen, was dat geen probleem. Maar nu het verhaal bijna klaar is en er gedacht wordt over een boekuitgave vind ik het niet zo fijn. Ik heb besloten een aantal pagina's aan te passen en gedeeltelijk opnieuw te tekenen.

Het boek 'sterven als een hond in de sneeuw' van Yves Swolfs verscheen in 1988. Ik las laatst dat het verhaal al eerder verschenen was en dat Swolfs het helemaal opnieuw getekend heeft. Waarschijnlijk was Swolfs niet tevreden over het ingeslagen pad.
 Op internet vond ik een pagina van 'Viol á Grey Rock': een vent die op Durango lijkt, maar niet zo heet, zit gewond tegen een grafzerk.


Een dergelijke scene herinner ik mij uit een film: Durango heet dan Django. De grafzerk scene zit niet meer in het eerste album van Durango. Misschien vond Swolfs het verhaal te veel lijken op het film verhaal van Django en was dat een reden om de strip opnieuw te tekenen. Durango was een groot succes, Swolfs had wat verkoop betreft gelijk dat hij een ander pad opzocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten