donderdag 26 januari 2012

onderwijs

Vandaag kwam er iemand langs die dit jaar eindexamen gaat doen op een kunstacademie, hij wilde wel eens praten met iemand uit de praktijk. Zijn werk was zo ver verwijderd van de praktijk zoals ik die ken, dat ik verbijsterd was over zijn opleiding. Die academie pretendeert namelijk wel een beroepsopleiding te geven.
Maar wat er ook gedoceerd wordt, niet de basis die ik verwacht.
"Hebben jullie aan modeltekenen  en schilderen gedaan", vroeg ik hem. "aan het weergeven van mensen en dieren, compositie, perspectief, lijnvoering, tekstinterpretatie?" Allemaal niet. Ik zag het ook niet terug in het werk. "Wat in godsnaam dan wel?" Iets met concepten, begreep ik.
Volgens mij moeten de leidinggevenden van deze academie toch aangeklaagd kunnen worden wegens oplichting. Een fikse gevangenisstraf lijkt mij hier op zijn plaats.

modelstudie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten