maandag 30 januari 2012

tweede

De derde MAD ligt vanaf deze week in de winkels. De redactie heeft mij gevraagd een poster voor een Bromsnorfilm te maken, 'Bromsnor in Kunduz'.
De echte Bromsnor, Lou Geels, zag ik eind jaren 60 op het Kager eiland. Hij liep daar in een korte broek en op sandalen, en hij viel een beetje tegen: hij was lang niet zo imposant als in zijn veldwachterstenue op de televisie.
Swiebertje was veel indrukwekkender in het echt. Hij kwam bij ons op school in 1965. Naar aanleiding van zijn komst was er een Swiebertje tekenwedstrijd bedacht. Ik won een tweede prijs, een zwarte trui met kleurige strepen, het begin van mijn tekencarrière. Ik vraag me af wat er geworden is van de winnaar van de eerste prijs.

2 opmerkingen:

  1. Heb nog een keer een oude aflevering van Swiebertje bekeken. Bromsnor bleek nu niet meer de belichaming van het kwaad te zijn, maar eerder een wat aandoenlijke man, die heel onderdanig was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij was Swiebertje het ondeugende kind dat kattenkwaad uithaalde, Bromsnor was de belichaming van het gezag. Ik kan me nog goed herinneren dat Swiebertje door Bromsnor in de cel opgesloten werd, ik denk dat ik toen een levenslange afkeer aan die man gekregen heb. Ik kan me niet voorstellen dat ik hem ooit 'aandoenlijk' zal noemen.

      Verwijderen