zondag 29 januari 2012

typerende kunst

Helmantel 
In de kunst wordt teveel afwisseling niet op prijs gesteld. Ik had contact met een galeriehouder die wel geïnteresseerd was in mijn werk, vooral in mijn stillevens. Maar hij had moeite met mijn veelzijdigheid, die was niet handig voor de klanten. Kopers willen een werk wat typisch is voor een bepaalde kunstenaar.
Koop je een Helmantel, dan weet je ongeveer wat je krijgt. De ene keer is het een schaal appels met een potje, de andere keer een schaal tomaten met een potje, variaties op een thema. 
Ik vind een originele Helmantel prachtig om te zien, maar wat heb ik altijd een medelijden met die man. Ik zie hem al dagelijks naar het atelier sloffen om weer datzelfde potje te schilderen, dat moet toch een vreselijk bestaan zijn. Dan liever niet succesvol. Na een paar stillevens heb ik er bijvoorbeeld behoefte aan een vrouw zittend op een boomstronk te schilderen. Of iets anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten