donderdag 1 december 2011

3 keer Pieter

zelfportret Pieter Groot
Pieter door Waldemar Post
Mijn schoonvader is meerdere keren verbeeld. Ik schilderde hem een jaar of 6 geleden. Waldemar Post maakte ongeveer 10 jaar eerder een pentekening. Als ik me goed herinner was de aanleiding het afscheid van mijn schoonvader als bestuurslid van een kunstcentrum.
Maar de leukste vind ik de oudste: een zelfportret dat hij schilderde toen hij volgens mijn vrouw een jaar of 19 was. Als dat klopt schilderde hij het begin jaren veertig. Misschien is het verbeelding, maar ik zie in de manier van schilderen en het kleurgebruik de mode van de jaren 30.
Ik ben geen groot liefhebber van de Bergense school, maar dit vind ik prachtig.

1 opmerking:

  1. Heb jij nog leuke zelfportretten van je jeugdige zelf liggen die je op je blog met ons gaat delen?

    BeantwoordenVerwijderen