zondag 4 december 2011

zwart

Michael Minneboo vroeg of ik nog meer oude zelfportretten had die ik op dit blog kon laten zien. De eerste maakte ik op 16 jarige leeftijd, maar daar heb ik nog geen foto van, die komt dus later. De een na oudste maakte ik op 18 jarige leeftijd. Ik zat al wel op de Rietveld Academie, maar ik had nog geen schilderles.
Ik heb hem wel aan een leraar laten zien die schilder was. Hij had commentaar op het gebruik van het zwart. De man had gelijk dat ik het zwart verkeerd gebruikte, maar hij maakte er meteen een dogma van: nooit zwart uit de tube gebruiken, altijd zelf mengen uit bruin en blauw. Nu weet ik dat dit een dogma is dat door de impressionisten voor het eerst werd verwoord, en vind ik ivoorzwart een heerlijk pigment.
Het lijkt misschien of alles mag in de moderne kunst, maar dat is slechts schijn. Er zijn volgens mij weinig beroepsgroepen met zoveel dogma's als de moderne kunstenaars.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten