zaterdag 31 december 2011

prijs

Eric Heuvel heeft de stripschapsprijs gewonnen. Dit jaar verscheen er een nieuw verhaal van de serie January Jones in de Eppo, over een ontvoering tijdens de Spaanse burgeroorlog. Maar zijn belangrijkste werk is denk ik zijn trilogie over de tweede wereldoorlog, een geschiedenisboek voor de jeugd. Heuvel tekent in de stijl van Kuifje, en dat is geweldig geschikt voor dit doel: de plaatjes zijn heel helder en heel precies, iedereen kan prachtig zien hoe alles er toen uit zag.


Het tweede wereldoorlog project waar ik aan werk, Haas, zit anders in elkaar. Ik sprak een keer op een beurs een geschiedenisleraar die Haas in de les wilde gebruiken.
 "Ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is," zei ik hem. "Wij willen vooral een spannend verhaal maken en als dat niet helemaal klopt met de feiten, dan doen we het toch."
"Dan laat ik de kinderen de fouten opsporen", opperde hij.
 "Geweldig plan," riep ik, "moet u doen! Hoeveel exemplaren wilt u?"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten