zondag 25 december 2011

Myth busted

Nast 1881
Laatst hoorde ik weer eens op de radio het verhaal dat de Kerstman in de jaren dertig van de 20e eeuw door Coca Cola geïntroduceerd zou zijn. En al zou Coca Cola hem niet helemaal verzonnen hebben, dan zou toch de huidige iconografie helemaal aan hen te danken zijn. De boodschap is duidelijk: de Kerstman is onecht, commercieel, alleen maar bedacht om zoete bubbeltjes drank te verkopen.
In 1881 tekende de illustrator Nast een Santa die al behoorlijk lijkt op de Santa die wij kennen. Maar zijn uiterlijk staat blijkbaar nog niet vast: Rackham tekent hem als een magere vent, eerder een magere engerd dan een gezellige dikkerd.
Rackham 
1906
Op het plaatje uit 1906 is Santa wel dik en heeft hij een rood pak aan, echter niet de bekende broek maar een tabberd.
1913
Op het omslag uit 1913 staat hij juist met een groen pak, zonder bont.
Leyendecker 1923
Op het omslag uit 1923 van Leyendecker is de iconografie compleet: obesitas, riem, broek, rood pak afgezet met wit bont.
Sundblom 1931
Pas in 1931 maakt Sundblom de eerste Santa voor Coca Cola.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen