maandag 18 juni 2012

joop

Levitan

Levitan

Levitan
Ik heb de afgelopen paar jaar genoten van een aantal schitterende schilderijenexposities in het Groninger museum. Waterhouse, Repin, Russische landschappen, ik noem er maar een paar. Zeer inspirerend ook, de landschappen van Levitan (1860-1900) nodigen uit om zelf ook weer op pad te gaan.
Laatst was Joop Daalmeijer op de radio. Als voorzitter van de Raad voor Cultuur is Daalmeijer een van de invloedrijkste personen in de kunstwereld. De raad is het wettelijke adviesorgaan van de regering en het parlement op het terrein van kunst, cultuur en media. Hij adviseert over beleid en over subsidiebesluiten.
Tussen neus en lippen door noemde hij de tentoongestelde werken in Groningen kitsch. Ik was enorm kwaad, ik heb snel de radio uitgedaan. Maar het was al te laat. Dat zo'n figuur met zo'n positie zo'n mening verkondigt bracht me zo van slag dat ik niet meer kon werken. Gelukkig heb ik een bank in mijn atelier en vind ik slapen ook heel fijn om te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten