dinsdag 19 juni 2012

kitsch

Repin

Repin

Repin 
Waarom was ik zo kwaad op Joop Daalmeijer toen hij de schilderijen van bijvoorbeeld Repin kitsch noemde? Kitsch voorwerpen bestaan volgens mij vooral in de souvenirbranche: iedereen weet dat ze als voorwerp niks voorstellen maar dat ze een herinnering aan een bepaalde vakantie oproepen, bijvoorbeeld een Eiffeltorentje met een lampje. Bij geschilderde kitsch denk ik aan kabouters en aangeklede dieren, maar dat is al minder duidelijk.
Schilderkunst met een verhaal was in de negentiende eeuw belangrijk, maar is al meer dan honderd jaar uit de mode. Mensen die dergelijke schilderijen kitsch noemen vinden het fijn om tot een elite te behoren. Ze bedoelen  te zeggen dat ze modieus zijn en dat ze niet van dat soort schilderkunst houden, maar ze noemen het kitsch. Ik veronderstel een zekere onnadenkendheid.
Behalve bij Joop. Hij weet ongetwijfeld dat het onzin is wat hij zegt, maar bij hem wordt het politiek. Hij kweekt stemming. Ik zie hem al zitten bij de staatssecretaris:
"Bezuinigen op de omroepen? Nee joh, niet doen! Ze worden al zo zwaar getroffen."
"Waar dan op Joop, het moet ergens vandaan komen."
"Eh.... neem nou dat Groninger museum, wat die laten zien, ongelooflijk, allemaal kitsch!"
"Zoals die tentoonstelling van die rus, eh... hoe heet ie... Repin?"
"Precies. Ken jij die Eiffeltoren? Met dat lampje? Repin is erger. Gewoon sluiten die Groningse hap."


5 opmerkingen:

  1. http://www.radio1.nl/items/54281-advies-raad-voor-cultuur-joop-daalmeijer

    Voor wie het interview wil horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die kerel is waarschijnlijk eerder een liefhebber van grote witte vlakken, ingekaderd en opgehangen in een grote lege witte ruimte?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De man heeft een bord voor zijn kop dat in een museum voor modern brol niet zou misstaan. Het is verder een tamelijk onschuldige afwijking, op een schaal van narigheid valt 'ie ver onder neo-nazi's, kinderverkrachters en frauderende wetenschappers, nog net boven vegetariërs en analfabeten. Er zijn er voor minder opgehangen, laat ik het zo zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ivo: Ik heb eens een zeer wit kunstwerk gezien, wit op wit door Malevich. Wel mooi, maar het had toch ook iets saais.
    Izak: Als ik je goed begrijp vind je de afwijking onschuldig, maar je wilt hem er toch voor ophangen?
    Mij lijkt die wetenschappelijke fraude geen halszaak. Oké, niet netjes om data te verzinnen, maar wie zegt mij dat de uitkomst bij gedegen onderzoek anders zou zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee hoor, ik ben verschrikkelijk aardig, iedereen houdt van mij. Joop zou hooguit in kunsthistorische zin opgehangen moeten worden, als in "d'r hangt een Daalmeijer in het Stedelijk"...

    BeantwoordenVerwijderen