zondag 10 juni 2012

kleuterwerk





Een vent stelde op de stripbeurs een rot vraag: Waarom maak je strips?
Omdat ik goed kon tekenen ging ik na de middelbare school naar de kunstacademie en nu is tekenen mijn beroep.
Waarom kon ik goed tekenen?
Als kleuter tekende en schilderde ik al elke dag. De juf van de kleuterschool bekende aan mijn moeder dat ze sommige schilderijen zo mooi vond dat ze die naar huis meenam. Dat vond mijn moeder niet erg: we hadden er zat. Ik kreeg waardering en werd aangemoedigd: Kijk eens wat Freddy gemaakt heeft... Goh, mooi. Wat moet het voorstellen?
We maken dingen omdat we willen laten zien hoe goed we dat kunnen, het geeft status. Er is dus niet zoveel verschil tussen een striptekenaar en een voetballer. Hoewel ik blij ben dat er geen EK striptekenen bestaat. Het lijkt mij vreselijk om geen basisplaats te hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten