zaterdag 2 juni 2012

letteraar





Donderdagmiddag was de boekpresentatie van Showcase, het verzamelde werk van letteraar Frits Jonker. Een pil van ruim 700 pagina's, gevuld met onderwerpen die hem de laatste jaren bezig hielden.
Frits vertelde over een aantal van zijn fascinaties, bijvoorbeeld over ambigrammen.

Een ambigram is schrift dat op meer manieren gezien kan worden. Het kan normaal en ondersteboven dezelfde of een andere tekst opleveren. Ze kwamen voor in een boek van Dan Brown dat ik gelezen heb, 'Het Bernini mysterie', maar dat er meer mensen waren die zich daarmee bezig hielden wist ik niet. 

Ook liet hij enkele voorbeelden zien van typfaces, gezichten die opgebouwd zijn uit letters.
Ik noemde hem de Rembrandt van de letters, daarmee bedoelde ik de absolute top op een specifiek gebied. Ik had ook Johan Cruijf kunnen noemen. Maar hij vond het onzin. Waarom heb ik niet begrepen.
Ik doe zelf niets met letters. Er staan er veel op mijn omslagen, maar die laat ik graag over aan mensen die er wel verstand van hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten