dinsdag 12 juni 2012

vernieuwing

Hartjes, 'kunst en geld' 
Misschien zitten er aan kunst wel meer facetten dan mijn gedachte dat een niet sportieve aap ook wel eens wilde neuken. In de gratis Stripkrant van de beroepsvereniging van Nederlandse stripmakers staat een strip van Maaike Hartjes die ik heel leuk vond, 'Kunst en Geld'. Leuk omdat er duidelijke meningen in voren komen waar ik het mee oneens kan zijn. 
Kunst gaat volgens Maaike vooral om expressie en vernieuwing. Die expressie geloof ik wel, ik heb moeite met die vernieuwing. Er is op zich niks mis met vernieuwing, maar helaas heeft vernieuwing in de kunst geen blijvende waarde. Als je het nieuwe eenmaal gezien hebt is het niet nieuw meer en wordt het waardeloos.
Laten we ophouden met originaliteit en vernieuwing als criteria te gebruiken bij aankopen en subsidieverstrekking en ons te richten op werken die ook de moeite waard zijn om te bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten