vrijdag 15 juni 2012

Kazan

Co van Assema
In de strip 'Haas' komt een waakhond voor. Ik moest terugdenken aan Kazan. Jaren geleden deelde ik met schilder Co van Assema een atelier, we huurden een schoollokaal van een kaasboer. De kaasboer had een waakhond, Kazan, en die terroriseerde ons. We schuifelden met onze rug tegen de muur langzaam ons atelier in en uit, terwijl Kazan naar ons gromde.
Mijn schoonvader Pieter hield van honden en was niet bang van Kazan. Hij wilde hem zelfs aaien.  Kazan beet Pieter zo hard dat de wond drie uur later nog bloedde. Maar Pieter kwam sterk terug, ik zie nog het beeld voor me dat Kazan moest rennen voor zijn leven terwijl Pieter met een stok zwaaiend achter hem aan holde.
Co heeft die klote hond geschilderd. Ik heb op mijn manier wraak genomen op Kazan, in 'De schuilplaats'. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten