donderdag 7 juni 2012

scholier





Een scholier mailde me een paar vragen over een stilleven voor een schoolproject. Ik ken de figuur niet en weet dus niet precies wat voor antwoorden hij van me verwacht.
Mijn retour mail:

De aanname dat een schilder zijn eigen werk kan duiden is volgens mij dubieus. Ondanks dat:

Wat is de relatie tussen vorm en inhoud.
Het maken van een stilleven moet passen in de ontwikkeling van mijn werk. Ik wil iets onderzoeken of proberen en heb het idee dat dit het beste in een stilleven kan gebeuren. Ik wil bijvoorbeeld een bepaald kleurgebruik proberen of een bepaalde techniek; schilder ik het los of juist fotografisch precies, enzovoorts.
Een klein stilleven is snel te maken dus uitermate geschikt voor probeersels, ook omdat de voorwerpen voor me staan zodat ik aan de werkelijkheid veel houvast heb.
De keuze van het onderwerp wordt door de vraagstelling beïnvloed, bijvoorbeeld als ik donkere kleuren wil proberen kies ik andere voorwerpen dan wanneer ik juist een licht stilleven wil maken.
Ik schuif net zo lang met de voorwerpjes die ik uitgekozen heb tot ik tevreden ben, ik hoop natuurlijk dat het eindresultaat de moeite van het bekijken waard is.
Een meer conceptuele relatie tussen vorm en inhoud is er niet.

Wat is de relatie tussen de titel en het werk.
De titel is een zo goed mogelijke beschrijving van het stilleven. Als de titel van een schilderij 'schelpjes in een doosje' is, mag je drie keer raden wat er op het schilderij staat.



Waarom is het kunstwerk gemaakt?
Die vraag heb ik bij de eerste vraag al beantwoord. Maar eigenlijk zou ik moeten schrijven dat ik op dat moment niet iets beters te doen had. Als ik bijvoorbeeld wil proberen om de reflectie van zonlicht op huid te schilderen maak ik geen stilleven.

Wat is de precieze betekenis van het werk?
Als het eindresultaat van het schilderen mij antwoorden geeft op de vragen die ik me van tevoren had gesteld is de betekenis voor mij enorm. Meestal worden grote stappen niet gezet, en kom ik er heel langzaam achter wat ik precies zoek.
Voor anderen ligt de betekenis misschien in het ontdekken van bepaalde waarden door het kijken naar zo'n stilleven. Je kijkt tenslotte anders naar een paar schelpen in een doosje of een paar potjes en een flesje als ze geschilderd zijn.


2 opmerkingen:

  1. Hier moest ik even over nadenken, maar daar schijnen filosofen niet voor terug te deinzen. Op de blog van zaterdagavond ga ik wat dieper op uw opmerking in.

    BeantwoordenVerwijderen